Snapchat blir ofte sett på som kommunikasjonskanalen for tøys og lettkledde bilder. Men flere ser nå også nytteverdien i en kanal som stadig vokser.
Det er nå en million norske Snapchat-brukere mellom 18 og 75 år. Rundt 600 000 i denne aldersgruppen bruker Snap hver eneste dag, i følge ferske tall fra Ipsos MMI som vi har fått tilgang til. Bare Facebook brukes oftere. I tillegg er kanalen veldig populær blant de under 18 år, så den reelle daglige brukermengden ligger nok opp mot millionen.
Få intime bilder
Mange har advart om farene ved økt bruk av Snapchat. Kritikerne hevder bl.a at kanalens umiddelbare og visuelle egenart medfører at brukerne fristes til å sende flere lettkledde og intime bilder, en brukerkultur som i sin tur bidrar til mer uro i skolen.
Berit Skogs forskning viser imidlertid at intime bilder står for en liten andel av innholdet. Tullebilder, situasjonsbilder, mat- og naturbilder er langt vanligere motiver.
Avglansing
Siden Snapchat har blitt så populær, så betyr det at kanalen innehar noen egenskaper som dekker et behov hos mange. Kommunikasjonen er privat og lukket, og den er veldig visuell. Der Instagram og Facebook ofte framstår som arenaer for glansede motiver, så fyller Snap et «avglansingsrom» der vi er mer uhøytidelig utgaver av oss selv. Noe som mange nok opplever befriende.
Kan Snapchat brukes til noe ut over det private? Det er lett å tenke nei, men vi ser nå stadig flere eksempler på at kanalen faktisk tas i bruk i andre sammenhenger.
NytteSnap
«Jeg har oppfordret kjemielevene mine til å sende videosnap der de bruker de ti sekundene til å filme en kjemisk reaksjon og samtidig forklare hva som skjer, skriver lektor Thomas på sin blogg.«For å trene på å formulere seg muntlig er det helt supert. Erfaringen min er at elevene har lav terskel for å bruke SnapChat også til dette», fortsetter han. Det går altså godt an å se muligheter i Snapchat for lærer, ikke bare problemer.
TV3 bruker Snapchat til å gi «blodfansen» av TV-serien Paradise Hotel noe ekstra. Flere politiske ungdomsorganisasjoner tester også ut hvordan de kan bruke kommunikasjonskanalen for å gi et litt annet type inntrykk av sine partier og politikere enn det som festner seg i andre kanaler. Vi vet at både Unge Høyre, Unge Venstre, AUF, Senterungdommen og Grønn Ungdom tenker slik og har egne og aktive Snapkontoer. Sosialistisk Ungdom har det ikke foreløpig, men melder at de har en konto for sin sommerleir.
Også moderpartiene snuser på Snapchat, bl.a. brukte Høyre det under sitt landsmøte.
– Vi tester og ser allerede at det er en bra lavterskelkanal for deling og tilbakemeldinger, sier sjefen for sosiale medier i partiet, Ine Mæland, i en tweet.
Kommuniserer dere mer uhøytidelig der?
– Vi merker at terskelen er lavere for hva vi deler. Og det virker som det er lettere for folk å dele tilbake.
Utdanningsinstitusjoner kan være et annet felt der denne kommunikasjonskanalen kan egne seg godt.
Seniorkonsulent ved Kommunikasjonseksjonen på Universitetet i Oslo, Kjetil Horn Hogstad, mener Snap egner seg bra for å vise fram sider ved studiemiljøet.
– Vi bruker Snapchat for å vise frem det gode studiemiljøet. Vi har brukt det siden i vinter, og det har fungert bra, sier han i en kommentar på Facebook-gruppen «Stort og smått om sosiale medier«.
Flere vil se nytten?
Med sin store, aktive og unge brukermasse er altså Snapchat i ferd med å bli svært attraktiv for organisasjoner og virksomheter som har unge som hovedmålgruppe. Foreløpig er de fleste som prøver seg, på «test-stadiet», men viderefører Snapchat sin sterke posisjon, og endog styrker den ytterligere, så blir dette en kanal som flere kommer til å se nytten av.
Kanskje også nybakte foreldre og helsepersonell..?
Tilbaketråkk: Ildsjelene endrer bibliotekene | Sosialkommunikasjon.no