Generasjon Z. De som er født etter midten av 90-tallet. De som har vokst opp i et teknologisk og trådløst informasjonssamfunn. De som er pålogget stort sett hele tiden. De som kan se hva de vil, når de vil og hvor de vil. For dem er Youtube-stjerner mye større enn TV-stjerner.
Joachim Haraldsen er en slik stjerne. Norsk Youtube-stjerne. Haraldsen hvem? Kanskje drar du mer kjensel på Noobwork? Eller kanskje ikke. Vi møtte ham på seminaret Medietrender 2015.
Han var der fordi Noobwork er en viktig del av medietrendene. Trender som handler om nye måter å konsumere medier på, nye måter å skape innhold på, nisjer og personlighet.
– Jeg gjør det jeg alltid har gjort; spiller spill på gutterommet, sa Joachim. Men forskjellen fra før,er at jeg filmer det og legger det ut på Youtube.
Mange liker åpenbart det Joachim gjør. For Noobwork har 77 000 abonnenter på Youtube. Et abonnentantall de aller fleste aviser bare kan drømme om.
– Jeg skjønner ikke hvorfor det har tatt av, sa han.
Nei, det er slett ikke lett å forstå. At det er mulig. Men det er jo åpenbart mulig. Så la oss prøve å forstå hvordan dette er mulig.
For det første har Joachim blitt god på det han driver med. For å bli god, så må du som regel bruke mye tid på det du vil bli god i. Hvilket innebærer å velge bort å bruke tid på annet.
Hvor mye ser du på TV, ble han spurt.
– Ingen ting, svarte han. Det mest TV-ish jeg gjør, er å se litt på Netflix.
Generasjon Z ser mye mindre på TV enn ungdomsgenerasjoner før dem. Men de ser fortsatt to timer hver dag i snitt, fikk vi vite på seminaret. Joachim er altså slett ikke representativ, han bruker heller tid på å gjøre noe han liker bedre: spille.
Kunnskap
Spille liker også mange av hans jevnaldrende å gjøre. Ikke minst spillet Minecraft, som er blant de spillene som også Joachim bruker mest tid på. Men de færreste er like gode som Joachim. Å bli god i noe, skaper ofte et grunnlag for beundring fra andre. Dessuten er det mange som ønsker å lære spilltriks av ham.
Joachim har kunnskap om mer enn spill. Han har teknologisk kunnskap. Han vet hvordan han skal bruke filmutstyr slik at det blir fine spillvideoer ut av det. Videoene hans er gode ved å være autentiske og enkle. Engasjerende spilling og bra lyd. Ikke for proft og strigla.
Personlighet
Men det holder ikke å være god til å spille og filme for å oppnå den posisjonen han nå har. Du må ha noe mer. Og Joachim har noe mer.
Han har en evne til å kommentere egen spilling som andre finner både interessant og morsom. Joachim viser, gjennom videoene, fram en side ved sin personlighet som mange har sans for. Han er rett og slett en kul fyr. På sin måte, i sin nisje.
Youtube
Youtube fungerer utmerket som kanal for Joachim og hans seere. Dette er en kanal som de er svært komfortable med, og der spillformatet passer godt inn. Det underholdende, engasjerende, visuelle og personlige smelter sammen i en videomiks.
Dessuten er Joachim god til å pleie «fansen» sin, samtidig som nysgjerrige stadig blir med i Noobwork sitt «univers». Det skapes en sterk nærhet mellom avsender og mottaker. Interessefellesskapet dyrkes. Han gir dem det de vil ha, men har også evne til å teste nye ting og utvikle det kan holder på med.
Kort sagt: Joachim er bra på sitt felt, han har teknologisk kunnskap, han bedriver god personlig kommunikasjon, han vet hvem han når og hva de han kommuniserer med er opptatt av, han har funnet rett kanal og han er kanalunik ved å lage godt Youtube-innhold.
Nye muligheter for mange
Joachim har gjennom dette klart å gjøre sine store interesse og lidenskap til et levebrød. Månedsinntekten kan, via annonser, i år komme opp i 140 000, i følge Andreas Hatlevik, innholdsansvarlig i Nordic Screens. Et selskap som ønsker å være norske Youtuberes møteplass.
De medieendringene som har funnet sted, gir en fyr som Joachim og andre gamere, muligheter for å dyrke evner, utvikle interesser og fellesskap på Youtube. De beste av dem kan endog leve av dette.
Mulighetene er slett ikke forbeholdt gamere. Per Fredrik «PelleK» Åsly sine heavy metal-videoer har virkelig slått an. Produceren og artisten Kenneth Håkonsen opplever også dundrende Youtube-suksess for tiden.
Sara «BeatyCorner har fått 500 000 abonnenter til sin skjønnhetskanal. Cecilie «GlitterGirlC» Olsen har blitt en kjempehit med sin karaktersminke, ikke minst i amerikanske collegemiljøer. For å nevne noen.
Samtiden og framtiden
Å forstå noe av den kommunikasjons- og mediekulturen som disse unge menneskene og deres fans representerer, er neppe dumt enten du driver med undervisning, politikk, salg eller hva det måtte være. For det handler om å forstå deler av den samtiden vi lever i, samt litt om den framtiden vi går inn i.
Personlighet, kunnskap og nisje er tre sentrale stikkord.
han er morsom
Ja, der er du nok inne på noe vesentlig som flere er enige i. Så er det selvsagt de som ikke liker humoren, også..