Har du en fotograf, journalist eller blogger i deg? Det var spørsmålet Canon Norge stilte sine Facebook-venner nylig. Ti av de som svarte ja, har nå fått mulighet til å utfolde seg i redaksjonene til Natt&Dag og Vixen med eget EOS M-kamera! Cecilie, som er fotografen av oss to, skulle gjerne vært blant dem. For i arbeidet med boka vårhar vi blitt mer oppmerksomme på at det visuelle i form av bilder og videoer kan være glitrende verktøy for å kommunisere og fortelle historier. Oversatt til dagens Facebook-verden kan vi kanskje si at ett bilde kan si mer enn tusen statusoppdateringer. Ett enkelt bilde alene kan aldri si hvem du er, men et godt bilde kan fange en del av deg.
Visuell kommunikasjon har blitt en viktig identitetsskaper i sosiale mediekanaler, og det visuelle betyr noe for måten du framstår på og oppfattes. Noen er bevisst og opptatt av det visuelle. Ta gjerne en titt blant vennene dine på Facebook, så ser du hvem. Andre klarer ikke å skape et bildespråk som kommuniserer godt fordi man mangler interessen eller rett og slett ikke vet hvordan bilder og videoer kan brukes. Det er mange kjedelige bilder av stive menn i dress eller pertentlige damer i drakt når profilbilder brukes i yrkessammenheng. De som klarer å løse opp kommunikasjon gjennom gode bilder eller videoer der motivene byr litt på seg selv, har lettere for å engasjere. De skaffer seg samtidig også noen fine redskaper i kommunikasjonsverktøykassa si.
Husker du de gamle postkortene? Postkort, gjerne fra feriesteder, som vi plukket ut fra et stativ i butikken. Så skrev vi noen ord om hvor fint vi hadde det på ferie og sendte dem til familie og venner hjemme. Noen ganger kom kortene fram til mottaker etter at vi selv hadde kommet hjem fra ferien. Noen gjør nok dette fortsatt, men mange har gått over til å «sende postkort» gjennom sine nettprofiler. Nå knipser vi i stedet motivet selv og viser det ofte til langt flere enn våre nærmeste. Et bilde krever ofte mindre enn å skrive en tekst. For mange er bilde også mer inkluderende, det snakker alle språk og trenger ikke oversettes.
Bilder engasjerer! Det er bilder vi deler mest i sosiale medier. Mens næringslivet stort sett deler lenker på sine Facebook-sider, ofte saker som allerede ligger på deres hjemmesider, viser Facebooks egne tall at det er foto og video som engasjerer brukerne mest. Det er altså et misforhold mellom det som legges ut av innhold og det som skaper deltakelse blant brukerne. Det viser at å integrere det visuelle som en naturlig del av sin kommunikasjon, er vel så viktig som teksten.
Bildenes betydning i nye medier fører til at det personlige uttrykket blir viktigere. Hvordan man er personlig er det like mange svar på som det finnes personer. Ingen kan gi deg noen oppskrift på hva som er et godt, personlig bilde. Ett fellestrekk med folk som lykkes med å være gode personligheter, ikke bare privat, men også i offentligheten, er at det ligger noe som er helt ekte i bunn. Det du sier, det du gjør og den du er, det er faktisk deg og ingen rolle som du spiller. «Deget» kan vi nå få fram også visuelt. På bildet ser du den ivrige tvitreren Berit Rekve, som gjennom sitt fine profilbilde formidler sin lidenskap for hatter til oss. Det visuelle er minst like viktig som bokstavene våre. Å tørre å vise fram noe av oss selv og skape vår egen stil, gjør at vi ikke drukner i informasjonsvrimmelen. Alle mennesker har noe ved seg som det er vel verdt å vise fram. Og alle er noe som det er vel verdt å fortsette å være. Fordi ingen andre kan være deg. Å være personlig dreier seg om å være den du er.
Også på bilder.
Sitter å svetter over eksamen i integrert mf som skal leveres i dag jeg, som handler om nettopp EOS M;) og bloggere er helt klart en stor målgruppe for dette kameraet, har fått med meg konkurransen som har pågått.
Og enig ang bilder, derfor har Facebook blitt kjedelig og Instagram mye mer attraktivt;)
Hvorfor har Facebook blitt kjedelig – fordi det er for lite visuelt?
Lykke til med eksamen!
Takk, eksamen levert nå;)
Tja, syns folk legger ut mindre bilder enn før og statusoppdateringene forsvinner i reklame. Tror Facebook har mistet litt terreng i forhold til insta og Twitter- ihvertfall for min egen del;)
Tilbaketråkk: Essentiallys posisjon i sosiale medier | Celine Toledo