Uka før påske var Cecilie i TV2s God Morgen Norge for å snakke om den bemerkelsesverdige Andrea Brataas. Hun er 17 år og har 1.2 millioner følgere på Instagramkontoen #fashionforall. Inspirasjon til mote og fashion kommer ikke lenger bare fra tradisjonelle ukeblader. Det kommer rett inn på mobilene våre i rekordfart. I boka vår om Sosial Kommunikasjon har vi skrevet om maktendringer. Andrea opplever at produsenter av mote og fashion står i kø for å la henne legge ut bilder av deres produkter. I så måte er dette et ekstremt eksempel på at merkevarer må finne seg i, og kanskje til og med like, at makten spres til vanlige folk. Bl.a. fordi mange vanlige folk nå har fått verktøy som gjør det mye lettere å kommunisere visuelt med andre.
Populære unge kvinner
Hvem passer Instagram for? Det var det første God Morgen-Petter lurte på tidlig en mandag morgen. Det synes jeg det var vanskelig å svare helt konkret på. For når det finnes om lag 400 000 norske profiler på Instagram, i følge 2012-tall fra IpsosMMI, så er det veldig mange forskjellige folk som kanalen passer for. Men 7 av 10 brukere på Instagram er kvinner, og unge kvinner har flest følgere. På verdensbasis lastes det opp 40 millioner bilder på Instagram hver eneste dag. Tallet vil nok øke, for bilder er lavterskel og Instagram har gjort det enklere å dele bildene med hverandre.
I tillegg har Instagram filtre som kan piffe opp uttrykket i bildet ditt. Det betyr at selv om du er en middels fotograf, så kan bildet få et fancy uttrykk ved å velge ett av filtrene. Likes i form av et hjerte er et tegn på at andre liker bildet ditt. Visuell kommunikasjon er også ofte ærlig og personlig, fordi bildene vi gjerne deler er fra livene våre. Men Andrea deler andes bilder og må, i likhet med oss andre, være oppmerksom på at bilder ofte er opphavsrettslig beskyttet. Å være klar over lovverket her, og utvise god dømmekraft, er lurt.
Hvorfor lykkes Andrea?
Hvordan kan det ha seg at en tenåring på rekordtid har fått flere følgere på sin bildekonto enn internasjonale kjendiser? Jeg tror hun har truffet spikeren på hodet i måten hun samler inn og legger ut kule motiver av mote og fashion som mange tenåringsjenter liker. Bruken av mange emneord, eller # (hashtags), har nok også betydning. Merkes bildene med emneord og du har en åpen profil, er de søkbare for alle som vil. Dermed er sjansen for flere følgere og likes større.
Førsteamanuensis ved NTNU, Berit Skog, forklarer fenomenet med at «vi lever i en visuell kultur, der bilder får stadig større betydning som uttrykksmiddel». Det er jeg helt enig i. Bilder er allerede viktig og kommer til å bli enda viktigere i sosiale medier. Fordi de formidler tilstedeværelse og deltakelse og skaper lettere engasjement. Og ikke minst; bilder kan appellere og skape følelser.
Visuell kommunikasjon i startfasen
Men det er slett ikke sikkert at Andreas Instagramkonto er en oppskrift på varig suksess når det gjelder bruk av visuell kommunikasjon i sosiale medier. Jeg inviterte derfor venn og fotosjef i Dagbladet, Hans Arne Vedlog (bildet), på kaffe her forleden, for en prat om bilder.
– Jeg tror betydningen av visuell kommunikasjon bare er i startgropa, sa han. Vi kommer til å se en utvikling der flere tar i bruk visuelle virkemidler fordi det er lynraskt både for avsender og mottaker. Det beriker det du vil formidle på en måte som verbal kommunikasjon ikke alltid klarer.
Hva ser du for deg i nær framtid?
– Trenden vi har sett i redigerte medier, med liveoverføring, vil forsterke seg i de sosiale mediene. Grunnen til det er at teknologien blir enklere og mer allemannseie. Dermed vil også forventningene til flere hendelser øke. Tidligere kunne vi ha to julaftener og en 17.mai på en film når papirkopiene kom tilbake fra fremkalling. De ble satt inn i et album, kun til glede for den nære familien. Nå deler vi bildene mye raskere med langt flere. Gjennom sosiale medier kan vi ta del i andres liv på en helt annen måte enn tidligere.
De gode bildene
Hva er bilder for deg?
– Innhold og historiefortelling. Dette er helt avgjørende for engasjement. Bilder er ikke noe vi bare bør fylle opp kanalene med, slik at vi har noe annet å se på enn bokstaver. Bilder uten innhold kommuniserer like dårlig som ord uten innhold.
Kan du konkretisere hva du legger i innhold og historie?
– Et godt bilde bør kunne:
1. Fortelle en historie ved å stå alene uten for mye tekst.
2. Vise noe andre vil se.
3. Ta mottakeren til et sted der hun ikke har vært .
4. Overraske.
5. Være personlig.
Når vi tar bilder av mennesker – hva bør vi tenke på?
– Bilder som viser mennesker bør få fram blikkontakten. Og gjerne fokusere på kun en eller noen få personer. For mange mennesker kan ødelegge den visuelle opplevelsen. Det er lurt å få objektet som fotograferes til å stå frem fra bakgrunnen.
Hvordan får vi til det?
– Mennesker gir identitet og personlighet til bilder.Det skaper øyeblikkelig kontakt med bildet. Ha som mål å gi tilstedeværelse til den som ser bildet, da engasjerer bildet best. Vis hva som skjer.
Verdens mest delte bilde på Twitter
Jeg ba Hans Arne om å kommentere bilder som han mener er gode eksempler på de kvalitetene som skal til for å skape engasjement:
– Dette bildet er det mest delte bildet i twitterhistorien og gjorde også furore på Facebook. Det ble publisert med en gang det ble klart at president Obama fikk fire nye år som president i USA. Bildet var ledsaget av ordene «Four more years». Aktualiteten hjelper selvsagt på delingspotensialet. Men bildet er ikke fra feiringen samme kveld, men fra noen måneder tidligere. De som plukket ut bildet visste hva de gjorde. Bildet kommuniserer både nærhet og takknemlighet, og det appellerer til følelser.
– Dette er et bilde som forteller en historie på en selvforklarende måte. Alle som ser bildet forstår at denne tyrefekteren hadde en dårlig dag på jobben. Bildet, som jeg tok i Sevilla, har også humor.
Ett skritt nærmere
Hvordan fanger vi de gode motivene?
– Trikset er ofte å skape en reaksjon. For at det skal skje, må følelser settes i sving. Klarer du å aktivisere mottaker i toveiskommunikasjon, så gjør det! Spill gjerne på humor, oppfordrer han, før han gir et siste tips:
– Gå ett skritt nærmere. Mange ser bildene kun på mobil. Et oversiktsbilde er sjelden bra. Mange legger lista for høyt, men det enkle er ofte det beste!
Lykke til!
Beklager at jeg kverrulerer. Tyrefekterbildet er flott, men det blir feil å si at «Alle som ser bildet forstår at denne tyrefekteren hadde en dårlig dag på jobben». Bildet er sannsynligvis tatt helt i begynnelsen av oksens tilmålte tid på arenaen da den fortsatt er full av energi. Jeg skal ikke spore av med ytterligere detaljer. Flott blogg!
Det er ikke kverulering, men et godt innspill! Og når du tolker bildet slik, så er jo det i seg selv er tegn på det ikke nødvendigvis er opplagt at tyrefekteren har en dårlig dag.. Skal høre med fotografen om han vil kommentere den.
Hola Paco. Dette oppfatter jeg ikke som kverulering, men et godt innspill. Når vi ser bilder, oppfatter vi de gjerne ut fra forutsetningene vi har til å bedømme det vi ser. Det gjør også du, og du har åpenbart erfaringsgrunnlag fra tyrefekterarenaen. Jeg er slett ingen ekspert på tyrefekting, men har fotografert en del kamper og kulturen rundt i forbindelse med jobben min. Som du vet er tyrefekting omstridt, og etter det jeg husker er det innført forbud i bl.a.Catalonia. Dette bildet er som du helt riktig sier tatt relativt tidlig i kampen. Dette er i kampen mot den andre av i alt seks okser den dagen. Det som skjedde var at denne tyrefekteren hadde en serie uhell. Dette bildet er tatt når han måtte i sikkerhet etter et av disse uhellene. Senere i kamp mot denne oksen, falt han under en manøver i ringen, og før de andre tyrefekterne kom til unnsetning ble han skadet av oksen mens han lå nede. Jeg oppfattet det som en dårlig dag på jobben, og mener bildet viser det. Bilder åpner alltid for tolkning. Du leser det på en litt annen måte. Det bidrar til engasjement, og lite skaper mer engasjement i sosiale meder enn bilder. Jeg mener fortsatt at bildet er beskrivende for hvordan jeg opplevde dette,nemmelig at denne karen hadde en dårlig dag på jobben. Enig med deg, dette er en flott blogg, og glad for å kunne bidra. Håper dette var oppklarende. Mvh H A
Takk for fine kommentarer. Kan selv ingenting om tyrefekting, men i medielandskap der mangel på dokumentasjon på effekt fortsatt lar vente på seg, er vi avhengig av hverandres synspunkter og erfaringer for å kunne si noe mer om hva det vi ser på et bilde faktisk betyr. Takk for engasjement. Verdsettes !
Tilbaketråkk: Støre er god på Face, famler på Insta og Twitter | Sosialkommunikasjon.no
Tilbaketråkk: Hvordan bruker Essentially #SoMe? | MARTINE ROKNE
Tilbaketråkk: Celine Toledo | Digital student ved Markedshøyskolen | Essentiallys posisjon i sosiale medier
Tilbaketråkk: Brimi sæter i sosiale medier
Tilbaketråkk: Hvilken nytte har bibliotekene av sosiale medier? | Sosialkommunikasjon.no