Aps partileder Jonas Gahr Støre bruker Facebook på en måte som mange har mye å lære av. Han har selv mye å lære når det gjelder Instagram og Twitter.
I dag innleder Ap sitt landsmøte. Partileder Jonas Gahr Støre holder sin «jomfrutale», og kursen fram mot høstens lokalvalg og stortingsvalget i 2017 skal meisles ut. Ap ligger pr i dag meget godt an til å kunne overta makten flere steder lokalt, bl.a. i hjembyen Oslo. Og i øyeblikket er han favoritt til å bli Norges neste statsminister.
Støre er ingen digital innfødt. Digitale og sosiale medier er noe som Støre, og mange av oss andre med ham, har lært seg til å bruke de senere årene. For noen ligger den nye mediebruken naturlig, for andre blir det en del prøving, feiling og famling, og atter andre velger å la vær og forholde seg til dette nymotens greiene.
Hvordan står det til med Støres bruk? Vi har sett på hvordan han bruker Facebook, Twitter og Instagram fra nyttår og fram til i dag (16.april). Kriteriene er delt inn i seks:
1. Personlig: Evne til å formidle budskap og innhold på en personlig måte.
2. Samtale: Inviterer, lytter og deltar han i samtaler med andre brukere?
3. Verdi: Tilføres følgerne noe ekstra og verdifullt? Blir han tilført noe?
4. Egenart: Evne til å bruke kanalstyrkene og være del av brukerkulturen.
5. Engasjement: Grad av brukerengasjement om innholdet.
6. Visuell kommunikasjon: Hva slags bilder og videoer legges ut?
Fin Facebook-miks
3,2 millioner nordmenn over 18 år har en Facebook-profil (+300-400 000 under 18).
80 prosent av brukerne er innom hver dag. Dette gjør mediet til fremdeles den desidert største sosiale mediekanalen.
Facebook er åpenbart det klart viktigste sosiale mediet for Støre. 125 000 brukere har valgt å følge ham på Face, det er litt flere enn statsminister Solberg, og det er omtrent på nivå med VGs papirutgave på hverdager. Dette gir Støre en flott mulighet til å sette agenda på egen kanal, en mulighet han bruker godt.
Han oppdaterer nesten daglig. Innholdet er en fin miks av det politiske og personlige, det tunge og lette. Han gir folk et innblikk i tankene rundt atomavtalen med Iran, viser hvordan han forbereder seg til landsmøtetalen og møter vaktmester på Folkets Hus (bildet), deler tanker om debuten i Birken og gratulerer Jens Stoltenberg med bursdagen ved å gi en dame på bussen mikrofonen. For å nevne noe som illustrerer denne miksen.
Støre er personlig, uten å være privat, både gjennom bilde, tekst og video. Vi får et inntrykk av personligheten han har. Facebooks kommunikasjonsbredde og egenart blir godt utnyttet. Å følge Støre på Face gir trolig mange verdi fordi de får et politisk og personlig innblikk og en nærhet som de ellers ikke ville fått. Innholdet oppnår generelt bra engasjement både i form av likes, delinger og kommentarer. Ikke overraskende er det det lette stoffet som generer mest engasjement, men han får også ok respons på det politiske.
Bildene er stort sett av ham selv og folk han møter på sin vei. Han tar flere av dem selv. De fleste har et uhøytidelig preg, det fungerer bra. Videoen av en stille Støre som finner roen i snøvær, på en dag der mange andre ergret seg og balet med forsinkelser, er glimrende. Artig, personlig og med et budskap i bunn! Men videoene kunne vært flere, dette er et virkemiddel som kommer til å bli viktigere framover og her har Støre og folkene rundt ham en vei å gå.
Støre er dårlig på å invitere folk til å komme med sine synspunkt. I vår gjennomgang av statusene fra i år finner vi en rekke utropstegn, men knapt noen spørsmålstegn (Med unntak av da han forvekslet ski med en annen i Sørkedalen og spør om han kan tenke seg å bytte dem tilbake..). Dette skaper i sum et inntrykk av at Støre er opptatt av å formidle det han selv står for, men lite opptatt av hva vi som følger ham, er opptatt av. Det blir lite toveiskommunikasjon av slikt. Han svarer imidlertid av og til på innspill og kommentarer han får, gjennom en eller to korte setninger, men deltar ikke i diskusjon. Samtalene blir således av relativt liten verdi, noe som jo er det motsatte av hva Støre selv ofte sier han er sterk tilhenger av ..
Oppsummert scorer Støre bra når det gjelder personlig, verdi, egenart, engasjement og bildebruk. Han er svakere på samtale og video.
Tam på Twitter
Om lag en million nordmenn har en Twitter-profil. Bruksfrekvensen er svakt fallende, men over 400 000 bruker fortsatt Twitter ukentlig eller oftere. Mikrobloggen brukes mye til nyheter, meningsytringer og brytninger, og passer således godt for politikere. Journalister har i økende grad tatt i bruk kanalen for å øke sitt kildenettverk. Dette fikk Støre erfare i går da en TV2-journalist, mens pressekonferansen hans pågikk, faktasjekket en påstand han kom med om et vaffelmøte han hadde hatt med Trine Skei Grande (V). Støre hevdet at Skei Grande ikke hadde tatt opp asylbarnsaken på dette møtet, mens Skei Grande sa det motsatte, noe som Støre straks ble konfrontert med av journalisten.
Støre har en relativt beskjeden frekvens på tvitringen. Mange av tweetene har lite brodd og er av typen «Lykke til Hillary», «Gratulerer Kristoff», «God tur», «Takk til studentene», «Spennende dag», «Heia hundene».. osv. Intet galt i det, men summen av dette gjør at Twitter framstår i stor grad som en «kosepratkanal» for Støre, dette fungerer bedre på Facebook.
Rett nok har han noen tilløp til mer substans som «Næringsministeren mener det er uproblematisk hvem som eier Flytoget. Uenig. God grunn for fortsatt klokt og effektivt offentlig eierskap». Men totalt sett er dette tamt. Twitters styrker som kanal for nyhetsformidling, meninger og humor blir dårlig utnyttet. Hans innhold oppnår også beskjedent engasjement, tatt i betraktning den posisjon han har. Noen retweets, favorites og kommentarer blir det, men potensialet er langt større.
Profilbildet er bra, men vi undrer oss over hvorfor han ikke har lagt inn et toppbilde. Nå er ikke Twitter noen sterk visuell kanal, men de visuelle mulighetene er styrket også på Twitter. Støre mikser dog virkemidlene bra, og har et visst personlig stempel på bildene, men det helt store er det ikke. Han svarer av og til, men deltar generelt i forsvinnende liten grad i diskusjoner med oss andre tvitrere. Han inviterer ikke til samtale, og han inviterer ikke seg selv inn, samtalene er beskjedne. Det meste blir altså enveispreget også her.
Konklusjonen er at Støre ikke scorer særlig bra på noen av vurderingskriteriene på Twitter.
På det jevne på Instagram
I motsetning til Twitter, så vokser Instagram fortsatt. Det er særlig unge kvinner om er ivrige brukere, ni av ti unge kvinner under 30 sjekker Insta flere ganger om dagen. På Insta er det primært bildene som står i forgrunnen, ofte i kombinasjon med korte tekster og hashtags.
Støre har under 4 000 følgere på Insta, noe som er relativt lite med tanke på den kjendiseffekten han burde hatt. Han har lagt ut 15 bilder til nå i år, noen av dem finner du også på Facebook og Twitter, men noen er også kanalunike. 14 av bildene er av ham selv, enten alene eller sammen med noen han møter. En ide kan være å variere noe mer, også dele noen bilder av andre motiver som kan være artige, kule eller har et budskap. Kort sagt finne sin egen «Insta-stil» som skiller seg litt fra bilder som legges andre steder.
Nå finnes det heldigvis ingen fasit på hva som er god visuell kommunikasjon og gode bilder. Men personlig, overraskende og fortelle en historie kan være tre stikkord. Et par av bildene har et overraskelsesmoment, som Støre i matavfall i Nord-Trøndelag (bildet) eller balltriksingen med elever i en gymsal. Dette kunne godt vært gjort mer av.
Mange av bildene er slike en ofte forventer av en toppolitiker. Enten det nå er forsvar for arbeidsmiljøloven, av det alternative budsjettet legges fram eller på skolebesøk med ordførerkandidater i Ap. Bildene er generelt likevel ikke kjedelige, mange har noe uformelt og interessevekkende ved seg som gjør at det gir en viss verdi å følge Støre på Insta. Samtidig sitter vi med inntrykk av at dette kunne vært gjort mye mer spenstig hvis Insta hadde vært en høyere prioritert kanal.
Bildetekstene er bra, de underbygger bildene på en fin måte. Han bruker lite hashtags, noe som sikkert mange synes er litt befriende siden det har gått litt inflasjon i dem på Insta. Samtidig gjør det bildene hans mindre søkbare. Bildene får en del hjerter, men skaper lite engasjement ut over det. Nå fungerer ofte Insta ikke så veldig godt til samtaler, men vi noterer likevel at heller ikke på Insta er «Doktor Dialog» i dialog med brukerne. Han deltar ikke en eneste gang i kommentarfeltet, Insta er dermed en ren utkanal.
Insta-inntrykket er at han scorer på det jevne både på personlig, verdi, engasjement og det visuelle. Gode tilløp finnes, men det mangler forløsning. Egenarten er for dårlig brukt og samtalene er fraværende.
Konklusjon
Totalt sett skal Støre ha kred for vilje til å ta i bruk nye medier på den måten han gjør. Han har kommet langt når det gjelder Facebook, kortere på Insta og Twitter. Det er selvsagt også en prioriteringssak hva en ønsker å bruke tid på og hvilke kanaler man vil være god i, og prioriteringen hans er åpenbart at Face er desidert viktigst.
Vi tror likevel han vil få mer ut av sin sosiale mediebruk hvis han hever kvaliteten på de supplerende kanalene, både fordi disse åpner for å treffe andre brukere og gir andre kommunikasjonsmuligheter, men også fordi samspillet mellom mediekanalene dermed kan forsterkes.
Og Støre, husk, kanskje kan du få hjelp av folk på Face til et poeng eller to i talen din, hjelp av en tvitrer til et moment i Tv-debatten eller til utviklingen av Aps politikk.. Hvorfor ikke prøve?
Oppdatert: Støre lover å legge seg i selen framover…
Tilbaketråkk: Linker jeg liker i april – Bablbot
Tilbaketråkk: Celine Toledo | Digital student ved Markedshøyskolen | Essentiallys posisjon i sosiale medier
Tilbaketråkk: Manpower i sosiale medier | Janike Lai