Å dele boka, som vi har brukt nærmere ett år på å skrive, med andre, var litt skremmende. For vi ante ikke hva vi gikk til. Hva ville folk egentlig synes om den? Derfor var det med noe skrekkblandet fryd vi lanserte den.
Skrekken er nå helt borte, for fryden har blitt mer og mer framtredende. Aldri har vi noengang opplevd slike tilbakemeldinger på noe vi har gjort. Folk har oppmuntret og rost oss ansikt-til-ansikt. Folk har tvitret fine ord, folk har tatt bilder og lagt ut stilige bilder av boka og seg selv både på Facebook og Instagram. Folk har skrevet om den på blogger og i aviser. Vi er så godt som målløse og synes det er veldig rørende.
Alle fine tilbakemeldinger fra folk som sier at boka inspirerer og betyr noe viktig i deres hverdag, gjør at slitet, nedturene i bokprosessen og all motgang, nå bare føles som at alt dette virkelig var verdt det. For det å kunne bidra med noe som andre sier at de blir inspirert av og lærer av, det er det fineste vi har opplevd i livene våre (ved siden av å bli forelsket og få barn da..). Å formidle og dele det vi står for med mennesker som gir av seg selv og responderer så positivt – det oppleves utrolig meningsfylt! 🙂
Vi har lyst til særlig å løfte fram og takke de som har brukt av sin tid på å blogge om boka. Først ute med en blogganmeldelse var kommunikasjonsrådgiver og medieviter Bjørn Leirdal. Han skriver bl.a at «boka er full av gode bodskap og kunnskap om ei verd i digital endring. Eg synes dei lukkast godt, boka har godt driv og greier å gi vidarekomne nye perspektiv og idèar samtidig som eg trur den gir nybegynnaren eit stimulerande første møte med sosiale medium».
Dernest blogget foredragsholder og møteleder Edgar Valdmanis. Han holder fram at «Det er verdt å legge til at vi får eksempler på god, for ikke å si fremragende, bruk av sosiale medier, side om side med ikke så god». Han hadde også et kritisk ankepunkt: ..mot slutten av boken stiller de spørsmålet om man er «offentlig eller privat» i sosiale medier. Jeg har ved en rekke anledninger påpekt at så lenge du er på nett, er du ikke «privat».
Rønnaug Holmefjord valgte en personlig innfallsvinkel på sin vurdering av boka. «Takk til Cecilie og Svein Tore, som gjennom det de skriver i boken sin, faktisk gir meg som blogger anerkjennelse for valg av sosialt medium til å dele av mine prosesser mot et liv som skal bli lettere å være i.
I en blogganmeldelse som vi virkelig ble varme innvendig av, holder Marit Totland fram at «boka handlar om meg, om oss, som er på Twitter, Facebook og har blogg og heimeside. Dei skriv om oss så me kjenner igjen det me har vore stolte av å ha gjort, og det me veit ikkje var så heilt bra».
Mens Espen Eik peker på at «allerede fra de første sidene faller det inn over meg at dette fort kan være en bok som kan fungere som pensum i de aller fleste skoler og offentlige institusjoner, mye pga illustrasjonene og hvor lettlest den egentlig er. Boken er skrevet i den ånd at folk flest skal forstå den».
Organisasjonsrådgiver Ingfrid Landsnes (bildet) gjorde en artig vri på sin blogg. Hun ga rett og slett kjæresten Hans Erik i oppgave å vurdere boka vår. Han innleder med å fortelle at «jeg er i nærheten av de 50`og har inntil nylig vært måteholden i å bruke sosiale medier. (Konto på FB i 6 måneder). For å starte med konklusjonen: Boken er en aldeles utmerket lærebok i sosiale medier (SoMe)».
Det oppleves smått surrealistisk at det er så mange mennesker som sier de blir glade og inspirerte av å lese det som vi har skrevet. Tar vi av? Ja, innimellom gjør vi det. Og det er herlig å oppleve dette, kanskje for en gang i livet. Og vet du hva? 1. opplaget er jammen nå snart borte, og forlaget vårt har nå satt i gang prosessen med 2. opplag. Jippi! (vil du sikre deg en av de siste bøkene fra vårt 1. opplag, så send en mail til svein.tore.marthinsen@sosialkommunikasjon.no eller cecilie.staude@sosialkommunikasjon.no med adressen din og ønsket antall, så sender vi deg boka i posten – med en personlig hilsen fra oss).
Samtidig kommer vi aldri til å bli så «høye på pæra» at vi glemmer dette: Det essensielle er ikke hvem som har skrevet hva, men det som står der. Og det som står der er et budskap om Sosial kommunikasjon. Det er et budskap om hvordan vi kan bruke nye kommunikasjonsredskap til å utvikle oss som mennesker, arbeidsplassene våre og demokratiet vårt. Klarer vi det, så skaper vi et samfunn som er litt rausere, litt varmere, mer åpent og likeverdig. Et samfunn som er basert på at vi tør være den vi er, i møter med andre mennesker. Et samfunn der vi snakker mer MED hverandre, og der vi tilfører hverandre noe.
Vi klarer ikke spre dette viktige budskapet alene. Vi trenger din hjelp. Men hvis vi yter vår skjerv, og du yter din, så kan vi sammen dele budskapet med andre. Mange andre. Den beste måten å gjøre det på, er å vise hva sosial kommunikasjon er i praksis. Gjennom måten vi er på når vi møter andre mennesker. Hver dag. Enten det er off- eller online. Enten det er ansikt-til-ansikt, på Facebook eller e-post.
Skal vi prøve å få det til?
Tilbaketråkk: Fire å følge for digitalfolket | Kjøkkenfesten