Dalen vår: Sosial TV på NRK

dalenvårfb

For et par uker siden tok NRK Østlandssendingens redaksjonssjef Anne Ardem kontakt. Hennes NRK-avdeling, med programskaper Elisabeth Brun i front, er ansvarlig for en TV-serie i seks deler som heter Dalen vår og som skal gå hver tirsdag fo.m. 5. mars. Redaksjonssjefen lurte på om vi kunne gi dem råd om hvordan sosiale medier kan tas i bruk for å skape et samspill mellom TV-serien og de nye mediekanalene.

Dette hørtes spennende ut, så det sa vi ja til. Vi innledet med å spørre om hva som er hovedideen bak serien. Anne og Elisabeth kunne fortelle at serien handler om hverdagslivet i Groruddalen. Ofte hører man mye negativt om denne folkerike dalen på Oslos østkant. De ville derfor lage en serie som viser livet i Groruddalen slik det er. Både på godt og vondt.

Vi har fått se litt av serien, en serie der vi kommer til å bli kjent med interessante mennesker i flere generasjoner:  Politimannen og småbarnsfaren Masood. Unge Walid. Businesskvinnen Hoodo. Lokaljournalisten og svømmetreneren Heidi. Ekteparet Grethe og Bjørn som har bodd i Groruddalen hele sitt liv. Dansegruppa Massive Riddim som drømmer om suksess.

Hva ønsker dere å oppnå med tilstedeværelse i sosiale medier i tilknytning til denne serien? Det var neste hovedspørsmål som vi ville ha svar på. Involvering og deling var svaret. Involvere seerne (og kanskje noen som ikke ser på) og få dem til å dele egne bilder og opplevelser fra Groruddalen, involvere NRK-ansatte og deltakere. Altså skape engasjement og dermed gi mennesker i sosiale medier noe ut over det som vises på TV.

«Dalen vår» skal gå på NRK1. Kl. 20.15. Det er primetime. Det betyr også at seerne vil bli mange. NRK1 er jo hovedkanalen og «folk flest» er målgruppen. «Folk flest»-kanalen av de sosiale mediene er Facebook. Derfor så vi det som helt naturlig at TV-serien bør ha en Facebook-side. Den er nå på plass. Vi har løpende diskusjoner om hvordan toppbildet  og profilbildet bør se ut, og hva som bør legges ut av bilder og statusoppdateringer.

Hvilke sosiale mediekanaler kan supplere Facebook var neste spørsmål? Vi gikk for Twitter og Instagram. Tanken er at nyhetsledende, spissede og smått elitistiske Twitter og kule og unge Instagram bør kunne fungere bra i spann med Facebook. Det gjenstår å se om vi får dette samspillet til.

instadalenvår

 

dalenvår

 

Vi jobber langs fire hovedlinjer:

1. Kanalunik. Innholdet på Facebook, Twitter og Instagram bør i stor grad være forskjellig fra hverandre og i pakt med de respektive kanalenes styrker.

2. Personlig. Få fram at det er mennesker i NRK som kommuniserer med seerne og følgerne.

3. Samtaleorientert. Inviter seerne til å dele. Lytt til hva de har på hjertet og delta i dialogen.

4. Tilleggsverdi. Tilfør mennesker som følger Dalen vår i sosiale medier noe ekstra, noe de ikke får ved kun å følge TV-serien.

Det er interessant å sette noe av den kunnskapen og de tankene vi har samlet i boka vår, ut i det praktiske livet. Samspillet mellom tradisjonelle og nye medier vil skape bedre innhold, mer deltakelse og utvikle både seere og journalister. Denne påstanden hviler på forutsetningen om at mediehusene erkjenner at det å tilrettelegge og skape mer seer/leser-involvering bl.a innebærer å åpne opp redaksjonene for mer påvirkning utenfra. I England peker BBC-sjefen Peter Horrocks på denne verdien av å lytte til flere stemmer.

Vi går mot en tid med mer og mer kanaluavhengighet. Det betyr at det som produseres av innhold, blir viktigere enn hvem som produserer det. Flere av oss vil i tiden som kommer fortelle mediene hva vi ønsker å vite mer om, istedenfor at mediene forteller oss hva vi skal være opptatt av. Journalistene vil miste noe av sin agendasettingsmakt og blir dermed mer medskapere. Mens redaktørene må finne seg i å dele mer makt med flere – og til og med like det.

Tenk da, Anne og alle andre som jobber i NRK, eller andre mediebedrifter, når både journalister og seere får Sosial kommunikasjon inn under huden. Da vil sosiale medier være helt naturlige arbeidsverktøy for journalistene, og helt alminnelige kommunikasjonskanaler for seerne å bruke parallelt med TV-tittingen. Det kan gi sosiale og gode programmer det! Samt nærhet og tettere relasjoner mellom journalister, TV-deltakere og seere

«Dalen vår» kan være en god begynnelse på mer Sosial TV i NRK.

 

4 tanker om “Dalen vår: Sosial TV på NRK

  1. Det er fint om programmene starter med en liten linje med tekst som oppfordrer folk til å tvitre med emnet #DalenVår for eksempel. Programmet Debatten gjør det. Noen som er flinke til å bruke Twitter på TV er TV2 sitt Premier League-studio og Viasat sitt fotballstudio. Det er jo direktesendt, så det blir litt vanskeligere med Dalen vår. Hadde det vært mulig å sende ut noen meldinger nederst på skjermen? For eksempel folk som kommenterer steder og deler erfaringer? Litt som de gjør i Premier League-studioet.

    Jeg kommer nok til å følge med på Twitter og Facebook. Mest Twitter. Kanskje jeg legger ved noen bilder fra Groruddalen også.

  2. Kristoffer, tusen takk for konstruktive innspill. Vi tar dem med oss inn i samtaler med gjengen i NRK – som forøvrig er veldig lydhøre til folks tanker om meninger rundt serien. Håper du fortsetter å følge med, og deler dine synspunkter/erfaringer og andre innspill med oss og seeerne av Dalen Vår. Ha en fin dag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.