Gjensidig treningsverdi

trend-spotting

Hvordan kan treningsbransjen utvikle seg i takt med forbrukertrendene?  Det var tema på Treningssenterkonferansen2013. Å forstå forbrukerens hverdag, holdning og adferd blir viktigere for å skape brukerlojalitet i en bransje preget av stor konkurranse og synkende kundetilfredshet.

En måte kan være å ta utgangspunkt i hva BI-forskerne Tor Andreassen, Giulia Calabretta og Line Olsen kaller trendspotting. Det handler om å se på trender som påvirker folks liv i det lange løp. Å se slike trender i sammenheng med utviklingen av treningssentrene kan være en farbar vei å gå.

Vi er stadig mer på farten. Det skaper behov for mer fleksible løsninger. Noen har tilpasset seg, og bl.a. fjernet irriterende bindingstid. Økt mobilitet tvinger også frem nye former for medlemskommunikasjon. Digitalisering av tjenester og økt bruk av sosiale medier kan bidra til at relasjoner mellom senter og medlem lettere vedlikeholdes, uansett hvor folk befinner seg. Et eksempel er Sats som gir medlemmer tilgang til treningsfilmsnutter på mobilen.

Vi er alltid pålogget. Informasjonsinnhenting skjer hvor som helst og når som helst. Innhold som er skapt for, eller i det minste tilpasset, mobil, blir  viktigere fordi vi forventer å innhente den informasjonen som vi trenger fra smarttelefonen vi har i lomma. Økt kommunikasjon mellom mennesker i nye mediekanaler gjør også at hierariske strukturer utfordres. Fordi folk deltar på likere linje. Hva som leveres, blir viktigere enn hvem som leverer. Medlemmer og kunder vil med andre ord styre mer av informasjonen selv, og sette flere premisser for treningssentrene. Det utfordrer treningsbransjens egen kommunikasjon. 

Vi krever avkastning på tid. Hva vi får ut av tiden vi bruker på treningssenteret? Opplevelse påvirker hvor tilfredse vi er. Opplevelseskvalitet handler om treningen i det fysiske rom, men også hvordan treningssentrene tar medlemmenes tid på alvor. Ofte er det de små tingene som irriterer.  Cecilie er ofte irritert på sitt treningssenter. Fordi hun må stille opp 10 minutter før timen for å få plass. Selv om timen er booket via påmeldingsappen tidligere på dagen.  Og: Hvorfor kan ikke den lille kaffekoppen etter treningen være gratis? Raushet vil bli et stadig viktigere konkurransefortrinn.

Vi krever kvalitetsinformasjon raskere. Treningsbransjen har et behov for å fortelle hva man holder på med til omgivelsene. Både for å legitimere eksistens, og synliggjøre arbeidet. Slik kommunikasjon har tidligere vært prisgitt hva tradisjonelle medier har ønske å formidle. I dag kan treningssenteret selv ta regien og sette flere premisser selv. På sosiale medieflater kan man nå være sitt eget  mediehus. En mulighet mange foreløpig lar vær å benytte seg av.

Skjermbilde 2013-11-17 kl. 12.50.45

Vi vil at du skal se på meg nå! Deling av innhold og opplevelser med hverandre i sosiale medier er en del av hverdagen til stadig flere av oss. Vi ønsker å vise frem hva vi driver med, mestring av kunnskap og ferdigheter vi har. Treningsmedlemmer deler mange bilder og videosnutter med senternavnet som hashtag. Å verdsette slik positiv deling for ditt treningssenter i form av repostinger eller kommentarer fra de som jobber der, viser at du bryr deg om medlemmene dine og de opplevelsene som de har.

Gjensidig verdiskapning
Gjensidig verdiskapning ligger som en grunnplanke i all innovasjon. Nye kommunikasjonsverktøy gjør det lettere å tilrettelegge for idetilfang fra ansatte, eksisterende og potensielle medlemmer og eksterne miljøer. Ja til og med fra konkurrenter. Det kan være bra for treningssentrene, som kan få flere gode ideer å bygge sin utvikling på. Men forutsetningen for innovasjon er at treningskjedene tør å åpne opp og bli inspirert av omgivelsene. Åpenhet skaper grunnlag for å skape verdi. Ni av ti innovasjoner flopper i markedet fordi de er så forelsket i sine egne løsninger at de unnlater å spørre kundene hva de er opptatt av.

Det kan flere enn treningsbransjen trekke lærdom av.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.