Dette var Facebook-brukerne opptatt av i 2014

Facebook har nå på tampen av 2014 kommet med en oversikt over hva kanalens snart 1,5 mrd brukere har vært mest opptatt av i året som har gått. På basis av de statusoppdateringer som brukerne har gjort gjennom året og det vi har skrevet på andres vegger, har Facebook kommet fram til at følgende ti saker er mest omtalt.

1. Fotball-VM i Brasil. Ikke akkurat overraskende, fotball er verdens største idrett og fotball-VM er en enorm begivenhet verden over.

2. Ebola. Helse er noe som opptar oss, og utbredelsen av ebola-viruset har vært skremmende, men også bidratt til fascinasjon over hvordan mennesker, med risiko for eget liv, jobber for å stanse utbredelsen.

3. Valget i Brasil. Det gleder valganalytikerhjertet til Svein Tore at et valg er på pallen. Men den høye plasseringen for Brasil-valget henger nok i hovedsak sammen med fotball-VM og hvordan temaet høye kostnader til fotballanlegg og anklager om korrupsjon ble en del av både oppkjøringen til VM og valgkampen.

4. Robin Williams død. Kjent skuespiller som tok sitt eget liv. (Er det laget noen særlig bedre filmer enn «Dagen er din»? Carpe diem!)

5. Ice bucket challenge. Facebook-fenomenet som særlig var stort i USA, men som også spredte seg til andre land. Utfordringen gikk ut på at du skulle helle en bøtte isvann over hodet. Hvis du ikke tok utfordringen, så måtte du gi penger til ALS-forskning. Det ble donert over 100 millioner dollar på denne måten.

6. Gaza-krigen. Væpnet konflikt mellom palestinsk motstandsbevegelse og Israel som brøt ut i sommer.

7. Nedskytingen av Malaysian Airlines-flyet.

8. Super Bowl. Den største idrettsbegivenheten i USA. I år gikk finalen mellom Seahawks og Broncos.

9. Politidrapet på Michael Brown og uroligheter i Ferguson. Hvit politimann skyter ubevæpnet svart unggutt. Omstendighetene er uklare og det bryter ut opptøyer i Ferguson.

10. Vinter-OL i Sochi. Muligens noe skuffende for oss nordmenn at OL i vinteridrettene ikke nådde enda høyere, men det er nå en gang slik at vinteridrettene har et mindre globalt preg enn sommeridretter.

Det er flere ting som er interessant her. For det første så slår det oss at denne listen over de mest omtalte temaene på Facebook trolig vil ligne listen over de mest omtalte sakene i tradisjonelle medier. Det sier noe om at nyhetskriteriene som journalister verden over jobber etter, og stoffet som de, sammen med sine redaktører, velger og produserer for sine lesere/seere/lyttere, treffer bra mht. hva folk engasjerer seg i. Facebook gir de tradisjonelle medier en enorm mulighet for å nå mye lenger ut med sine saker, parallelt med at saker i økende grad fortsetter å leve egne liv videre i form av at Facebook-brukerne sprer dem, gjerne med sine egne vrier, og bidrar i diskusjoner med andre brukere om dem. Dette gir et kraftfullt mediesamspill.

Det andre vi legger merke til, er at det er mange «tunge» saker her: Virus, valg, død, krig, nedskyting, drap og opptøyer. Forskning har tidligere vist at Facebook-brukerne i større grad liker å dele positive saker enn negative, bl.a. fordi spredning blir drevet fram av Like-knappen. Men også fordi avsender ønsker å skape verdi for mottaker som kan glede denne. I så måte harmonerer ikke denne listen med disse funnene.

Samtidig er listen en god påminnelse om at den «kosete» brukerkulturen på Facebook med deling av fine kattevideoer, kakebaking, hjerter, bursdagshilsener og lettbent underholdning har sitt motstykke i temaer som omhandler mer alvorlige og substansielle samfunnsforhold. Facebook er nå så stort, at bruken også blir et speilbilde på hvordan vi mennesker er, hva vi gjør og er opptatt av. Og vi er svært mangfoldige – «lette» og «tunge» temaer går hånd i hånd.

Facebook gir en mulighet for å sette agenda med egne saker. Isbøtte-utfordringen er et eksempel på slik agendasetting. Selv om vi brukere er opptatt av mange av de samme sakene som dominerer nyhetsbildet i store mediehus, så kopierer vi dem ikke – brukere kommer også med egne nyheter på Facebook, små og store saker der noen av dem også blir spredt videre til tradisjonelle medier.

Påvirkningen går altså begge veier.

Samspill

.

 

3 tanker om “Dette var Facebook-brukerne opptatt av i 2014

  1. Tilbaketråkk: FACEBOOKS MEST OMTALTE SAKER/TRENDER 2014 – Samira Hoummira

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.