Langt inni skriveprosessen med boka vår kom vi til å tenke på at vi jo må ha et bra omslag. En ide dukket opp: Hva om vi inviterer til en omslagskonkurranse? Å invitere andre inn vil være i tråd med bokas budskap om å involvere folk, gjerne med evner som man selv ikke har, og få hjelp til å lage noe som er bedre enn hva man får til alene. Som tenkt, så gjort. Vi laget en konkurransetekst, fikk med oss forlaget,og markedsførte konkurransen på våre kanaler på Twitter, Facebook og blogg og håpet noen kreative sjeler skulle synes det var en god ide å bruke av sin tid på å lage forslag til oss.
Responsen var overveldende. Hele 34 forslag kom inn (16 av dem ser du i bildet under), fra folk i ulike miljø og forskjellige aldre, men med det til felles at de hadde lyst å bidra og skape noe som kunne illustrere «Sosial kommunikasjon» og menneskers bruk av nye verktøy, på en god måte. Det var en fornøyelse å se alle de fine forslagene, og det var rørende å ane alt arbeidet som lå bak, gjort av fine mennesker.
Enkelt og varmt
Valget falt på forslaget til Anja Kandal, elev ved Luster vidaregåande skule. Begrunnelsen vår er tredelt. For det første er illustrasjonen enkel og lettfattelig. I så måte utgjør den en utmerket kontrast til all støyen mange av oss omgir oss med. Dernest symboliserer den at nye kommunikasjonsverktøy kan gjøre livene våre bedre og enklere å leve. Ikke fordi de erstatter vennene våre, men fordi smarte mobiler og nye medier gir oss nye muligheter og setter oss i stand til å kommunisere med andre mennesker på en god måte – også når vi ikke treffes ansikt til ansikt. Dessuten hadde vi veldig sans for fargevalget. Varme farger som matcher hverandre.
Anjas måte å illustrere dette på, traff oss – rett og slett. Bildet skilte seg ut, og det rørte ved noe i oss – vi føler at omslaget er som skapt for at vi skal pakke manuset vårt inn i slik at #bokavår også skal bli #bokadi.
Anjas lærer, Astri Holum, forteller at det var avdelingsleder Kent Rune Måren som oppdaget konkurransen på Twitter og som sendte link til henne på mail. Lærer Astri laget så dette om til en klasseoppgave.
– Oppgåva i konkurransen dekka nokon av læreplanmåla i produksjon og produktdesign på Interiør og utstillingsdesign, og eg laga dette om til ei relevant oppgåve. Sidan dei fleste oppgåvene elevane får, er konstruerte av lærar, tenkte eg denne oppgåva kunne gi elevane ei anna oppleving. Då den var reell frå ein oppdragsgivar, ville dette auke motivasjonen til elevane.
Hvordan jobbet dere?
– Elevane fekk teori knytt til oppgåva, og lærte seg å bruke digitale hjelpemiddel, illustrator for å utvikle bokomslaget. Me gjennomførte ei felles idemyldring, snakka ein del om korleis sosiale medium påverkar oss. Eg viste dei ein del bilder av ulike typografiske oppsett, og eksempel på piktogram (internasjonale, teikna symbol utvikla på nye områder). Deretter starta elevane med skisseprosess.
Hva ble vektlagt i arbeidet?
– I prosessen lagde me vekt på fargesymbolikk, stilisering læra om piktogram. Korleis formidle, visualisere innhaldet i boka på ein positiv, enkel og beskrivande måte. Fokus på at symbolikken kunne tale for seg sjølv utan tekst. Oppgåva gjekk over ca. tre veker, og vart presentert på veggen utanfor klasserommet. Kvar elev begrunna sine val, og forklarte oppbygningen av produktet med tanke på typografi, fargesymbolikk, komposisjon, formuttrykk og blikkfang. Elevane fekk vurdering på produktet og framføringa.
Vi er strålende fornøyd med resultatet. Oppslaget i lokalavisen Sogn Avis kan du lese her.
Tilbaketråkk: En fin bok om det å være raus… | Cecilie Staudes blogg
Tilbaketråkk: astro surfer game